OSNOVNI ELEMENTI STATISTIKE
Danas ćete učiti:
- da predstavljate statističke podatke:
- na tabeli
- grafički
- dijagramom
- histogramom
- piktogramom.
Statistički podaci i njihovo predstavljanje
Mnoge nauke kao istraživački metod imaju događaje, sakupljanje podataka, njihovo klasifikovanje i na osnovu njih izvode zaključke.
Često se događa da se predpostavka postavlja bazirajući se na prirodu događaja ili obrnuto, događaji se planiraju na način da se dokaže jedna predpostavka, koja je predhodno postavljena. Upravo, matematička statistika predstavlja opštu teoriju za planiranje, sakupljanje, klasifikaciju i komentarisanje rezultata događaja sa slučajnim zaključcima.
Reč STATISTIKA čujemo ćesto u svakodnevnom životu. Npr, statistike pokazuju da broj nezaposlenih na Kosovu raste; statistike pokazuju takođe da na Kosovu raste broj žena koje puše, u odnosu sa brojem muškaraca.
Evo nekoliko primera:
Primer 1. Dečaci jednog odeljenja odlučiše da poruče po jedan par cipela kod jednog obućara. Drugovi su odredili Adisa da pregovara sa obućarom. Na početku, Adis je zabilježio broj obuće koju nose za svakog učenika posebno i prikupljenje podatke postavio na sledeću tabelu:
35 37 37 37 38
36 36 35 34 37
38 37 37 35 36
37 36 36 36 39.
Postavljamo pitanje:
Često se događa da se predpostavka postavlja bazirajući se na prirodu događaja ili obrnuto, događaji se planiraju na način da se dokaže jedna predpostavka, koja je predhodno postavljena. Upravo, matematička statistika predstavlja opštu teoriju za planiranje, sakupljanje, klasifikaciju i komentarisanje rezultata događaja sa slučajnim zaključcima.
Reč STATISTIKA čujemo ćesto u svakodnevnom životu. Npr, statistike pokazuju da broj nezaposlenih na Kosovu raste; statistike pokazuju takođe da na Kosovu raste broj žena koje puše, u odnosu sa brojem muškaraca.
Evo nekoliko primera:
Primer 1. Dečaci jednog odeljenja odlučiše da poruče po jedan par cipela kod jednog obućara. Drugovi su odredili Adisa da pregovara sa obućarom. Na početku, Adis je zabilježio broj obuće koju nose za svakog učenika posebno i prikupljenje podatke postavio na sledeću tabelu:
35 37 37 37 38
36 36 35 34 37
38 37 37 35 36
37 36 36 36 39.
Postavljamo pitanje:
- Koliko pari cipela treba kupiti za dečake ovog odeljenja ?
- Po koliko pari cipela, za svaki broj, treba kupiti ?
Adis je odlučio da poruči kod obućara cipele ovom tabelom:
Broj cipela
|
34
|
35
|
36
|
37
|
38
|
39
|
Broj učenika
|
1
|
3
|
6
|
7
|
2
|
1
|
Podatke možemo predstaviti i DIJAGRAMOM koji izgleda ovako:
Da li će obućar isto shvatiti porudžbinu, ako se ona daje sledećim GRAFIKONOM koji izgleda ovako:
Gornju tabelu možemo prikazati i na sledeći način:
Broj cipela
|
Koliko pari cipela treba kupiti za svaki broj
|
Koliko učenikaima potrebu za određenim brojem
|
34
|
I
|
1
|
35
|
III
|
3
|
36
|
III III
|
6
|
37
|
III III I
|
7
|
38
|
II
|
2
|
39
|
I
|
1
|
Podatke koje trebamo poslati obućaru možemo predstaviti i metodom moju zovemo HISTOGRAM:
Na tabeli vidimo da su na horizontalnoj osi zabilježeni brojevi cipela, dok se na vetrikalnoj osi zabilježen broj učenika.
Zadnji način predstavljanja statističkih podataka zove se PIKTOGRAM, a predstavlja se pomoču ključa kojeg ranije odabiramo:
34 *
35 * * *
36 * * * * * *
37 * * * * * * *
38 * *
39 *
Sada če smaj ponoviti: Poslušajmo pesmu matematike:
Sada če smaj ponoviti: Poslušajmo pesmu matematike:
Rezime statistike preko Glogstera!
Нема коментара:
Постави коментар